Controle en vervanging distributieriem

Wanneer moet u de distributieriem van uw auto controleren en vervangen? Een vraag waar u waarschijnlijk niet zo een antwoord op kunt geven, maar uw garage wel. Automat Drachten weet precies wanneer de controle en vervanging van de distributieriem aan de orde is.

Maar wat is een distributieriem eigenlijk en waarom is deze zo belangrijk?

controle vervanging distributieriem

Wat is een distributieriem?

In de verbrandingsruimte van een cilinder wordt het brandstofmengsel tot ontsteking gebracht door de vonk van de bougie (benzinemotor). Door de ontbranding ontstaat een hoge druk die de zuiger wegdrukt (arbeidsslag) en de krukas laat draaien die via de koppeling in verbinding staat met de versnellingsbak. Bij het teruggaan van de zuiger (uitlaatslag) gaan de gassen via een klep naar het uitlaatstelsel, waarna die klep zich sluit. Daarna gaat de zuiger weer naar beneden en gaat een andere klep open waarlangs een nieuw brandstofmengsel (inlaatslag) binnenkomt. Dit mengsel wordt door de volgende opgaande slag samengeperst (compressieslag) en weer ontstoken. Hierna herhaalt het proces zich zolang er voldoende brandstof en lucht aanwezig zijn en ontsteking plaatsvindt.

Bovenstaande is de principewerking van een 4-taktmotor (vier slagen per cyclus), waarbij het precies op tijd openen en sluiten van de genoemde kleppen van cruciaal belang is, naast de regeling van het brandstofmengsel en ontsteking. Deze in- en uitlaatkleppen worden door de zogenoemde nokkenas bediend, waarna ze door een inwendig veer weer automatisch sluiten.

De nokkenas wordt via de getande distributieriem om het tandwiel aangedreven door de krukas die ook een tandwiel heeft.

Veel moderne auto’s hebben tegenwoordig een zogenoemde natte distributieriem, wat betekent dat de riem door een oliebad loopt en zo continu gesmeerd wordt. Bij deze riemen is het zeer belangrijk dat de juiste motorolie wordt gebruikt.

controle vervanging distributieriem -distributieketting

Distributieketting

In plaats van een getande riem zijn er ook motoren met een distributieketting. Deze ketting zit altijd in het motorblok en loopt door de olie van de motor. Deze kettingen gaan over het algemeen langer mee dan een distributieriem.

Versleten distributieriem

Een distributieriem kan na verloop van tijd of aantal gereden kilometers dusdanig versleten raken en beschadigen dat deze knapt. Op dat moment ontstaat er ernstige schade aan de kleppen en zuigers, omdat deze elkaar kunnen raken. Het kan gebeuren dat een of meerdere tanden van de riem slijten, waardoor de riem telkens even verschuift en hetzelfde kan gebeuren.

Controle distributieriem

De distributieriem dient bij elke grote beurt te worden gecontroleerd op slijtage en beschadigingen. Bij natte riemen gebruikt men hiervoor speciale meetgereedschap. Elke autofabrikant zal voor elk type motor aangeven wanneer de distributieriem dient te worden gecontroleerd en vervangen.

Zelf controleren is alleen voor mensen die verstand hebben van en kunnen sleutelen aan een auto. Laat de controle gewoon over aan de monteurs van Automat Drachten, zodat u zeker weet dat het goed gebeurt.

Vervangen distributieriem

Een distributieriem vervangen is geen goedkoop klusje, omdat er vooral veel arbeidsuren in zitten en minder aan materiaalkosten. Toch is het verstandig een distributieriem op tijd te laten vervangen en niet te wachten tot zich problemen aankondigen. Dan bent u namelijk al te laat en komt u misschien niet eens meer bij de garage.

Vragen?

Heeft u vragen over de controle en vervanging van de distributieriem van uw auto of diensten van Automat Drachten? Neem dan contact op met ons of kom gewoon even langs bij het garagebedrijf in Drachten.

Gerelateerde artikelen