Remmen: controle en vervanging

Remmen: controle en vervanging

Het remsysteem is de belangrijkste beveiliging van een auto: zonder remmen kunt u niet rijden en slechte remmen lijden tot ongelukken. Daarom is de controle van het hele remsysteem een belangrijk onderdeel van de apk.

remmen controle en vervanging remsysteem

Remsysteem

Het remsysteem bestaat uit het rempedaal aan de ene kant en de remschijf aan de andere kant bij het wiel. Daartussen zitten de rembekrachtiging en de hoofdremcilinder die de remvloeistof in de leidingen onder druk zetten, wat zorgt voor het uitgaan van de zuigers in de wielremcilinders. Deze zuigers drukken de remblokken met hoge kracht tegen beide zijden van de remschijf, waardoor zoveel wrijving ontstaat dat deze afremt.

Remvloeistof

De remvloeistof in het remsysteem is een synthetische hydraulische vloeistof en moet regelmatig worden vervangen. Het reservoir met de remvloeistof is rechtstreeks met de hoofdremcilinder verbonden. Het niveau is eenvoudig te controleren aan de hand van de merktekens op het reservoir.

Remkrachtverdeler

De remkrachtverdeler vormt een apart onderdeel van het remsysteem. Dit is een mechanische constructie voor de achteras en zorgt bij het remmen dat de meeste remkracht naar de voorwielen wordt geleid. Zo houden de voorwielen altijd meer contact met de weg dan de achterwielen, waardoor de auto beter onder controle is te houden tijdens het remmen. De verdeling is meestal 60% – 40%: 60 % naar de voorwielen, 40 % naar de achterwielen.

Controle van de remmen

Bij de controle van de remmen kijkt men niet alleen naar de remmende werking, maar naar alle onderdelen. Zo mag er geen lekkage van remvloeistof zijn en moet er voldoende remvloeistof in het systeem aanwezig zijn. Daarnaast controleert men de leidingen en verbindingen op aantasting door corrosie en lekkage.

Remmentestbank

De remmende werking van het systeem testen doet men met behulp van een zogenoemde remmentestbank. Op deze testbank kan men goed de remmende werking van de verschillende remmen zien en komt een slecht werkende remkrachtverdeler ook naar voren. De remmentest is een vast onderdeel van iedere apk.

remmen controle en vervanging remblokken

Remblokken controleren en vervangen

Verreweg de meeste problemen hebben de te maken met de remblokken en de remschijven. Elke keer dat u remt, zal een miniem deel van de remblokken verdwijnen. Dat betekent dat een remblokje elke keer een fractie van een millimeter dunner wordt. Vandaar dat bij een controle de remblokjes een minimumdikte moeten hebben. Normaal gesproken zult u vaker de remblokken moeten laten vervangen dan de remschijven: twee à drie setjes remblokken voordat de schijf aan vervanging toe is.

Het vervangen van remblokken moet altijd bij beide voor- of achterwielen gebeuren, zodat u er zeker van bent dat beide kanten nadien even goed remmen.

Bij een goed werkend systeem zouden de remblokken van beide zijden evenveel slijten. Is dat niet het geval, dan kan een ander defect de oorzaak zijn. Bijvoorbeeld een hangende wielremcilinder die niet ver genoeg terugkomt na het remmen. Hierdoor blijven de remblokjes van die kant tegen de remschijf lopen.

Hoort u tijdens het remmen of onder het rijden een schurend geluid, laat dan zo snel mogelijk de remblokken en schijven controleren. Veel moderne auto’s hebben ingebouwde sensoren in de gebruikte remblokken, waardoor op tijd een melding verschijnt op het dashboard.

Het vervangen van remblokken is niet veel werk voor de meeste typen auto’s, maar soms zijn er extra werkzaamheden noodzakelijk.

remmen controle en vervanging remschijven

Remschijven controleren en vervangen

Wat voor remblokken geldt, geldt ook voor de remschijven van de wielen. Deze slijten elke keer dat u op de rem trapt, echter minder snel dan de remblokken. Voor een remschijf geldt een minimum dikte die gemeten wordt tijdens de controle van het remsysteem. Voor elk type remschijf in combinatie met een remblok gelden aparte minimum diktes, die zijn opgegeven door de fabrikant.

Wanneer een remschijf te veel versleten is helpen nieuwe remblokken niet, want de remblokken kunnen niet ver genoeg naar de remschijf bewegen.

Een ander probleem is de kromme remschijf, wat trillingen in het stuur kan veroorzaken tijdens het remmen. Een kromgetrokken schijf kan ontstaan nadat de schijf heel heet is geworden tijdens een remactie, waarna een deel van de schijf niet snel genoeg afkoelt. Dit kan gebeuren wanneer u de voet op de rem houdt na het remmen: het deel waar de remblokken tegen de schijf drukken kan zijn warmte minder snel kwijt.

Bij het vervangen van een versleten remschijf worden ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd. Het gebruik van de oude remblokken zou onnodige slijtage tot gevolg hebben, omdat deze op de oude schijf zijn ‘afgesleten’. Ook raden we u aan om beide remschijven voor of achter tegelijker tijd te vervangen, zodat u zeker bent van een gelijkmatige remwerking.

Vragen over remmen controle en vervangen?

Heeft u vragen over de controle of vervangen van remmen of ander diensten van Automat Drachten? Neem dan contact op met ons of kom gewoon even langs bij het garagebedrijf in Drachten.

Gerelateerde artikelen